Nieuwsbrief 2018-4

Zorginhoudelijke kwaliteit langs de meetlat

Door Marita Meulmeester

Voor de verpleeghuiszorg en wijkverpleging zijn kwaliteitskaders vastgesteld. Hierin staat beschreven wat goede zorg is. Het kader vormt de wettelijke basis voor de kwaliteit van de zorg. Er staan vereisten in waar elk verpleeg- en verzorgingshuis aan moet voldoen.

Op verzoek van twee grote VVT- zorgorganisaties hebben wij hun zorginhoudelijke kwaliteit met elkaar vergeleken. Het doel van onze opdrachtgevers was om inzicht te krijgen in mogelijke risico’s, aandachtspunten en sterke punten vooruitlopend op een mogelijke fusie.

NB MV 2018 4 foto 1 klein.jpg
Foto NB MV 2018 4 2.jpg

Verpleegkunde in de praktijk

Door Marja Veltman

Sinds september werk ik als stagiaire in de Utrechtse thuiszorg. Na krap een half jaar theorie aan de Hogeschool Utrecht begin ik gewoon onderaan: basiszorg leveren en een vertrouwensrelatie opbouwen met de cliënten. Dat betekent ondersteuning bieden bij wassen, aankleden en steunkousen aantrekken en ondertussen praatjes met de cliënten maken. De eerste twee weken keek ik vooral mee met collega’s, maar al snel kreeg ik gedeeltelijk een eigen route.

De eerste cliënten krijgen al om 7.00 uur zorg. In september is de zon nog niet op, wanneer ik de appartementen binnenkom. De ene cliënt steekt haar voeten onder het dekbed uit, zodat ik in het donker van de slaapkamer haar steunkousen kan aantrekken, de volgende cliënt help ik volledig met douchen, aankleden en het klaarmaken van het ontbijt. Ik vind het bijzonder om te merken hoe snel mensen je persoonlijke dingen toevertrouwen. Bijvoorbeeld over hoe het is om ouder te worden. Als ik vraag of zij daarover wel eens met anderen praten, blijkt dat vaak niet het geval te zijn.